Banki nieustannie znajdują nowe sposoby, aby tworzyć lepsze doświadczenia klientów i usprawniać procesy operacyjne w wielu liniach biznesowych. Banki stały się zarówno dostawcami technologii, jak i jej użytkownikami, integrując zaawansowane narzędzia w celu poprawy usług finansowych oferowanych swoim klientom, zarówno w biznesie korporacyjnym, jak i detalicznym. Według Oliver Wyman, technologia stanowi 15-20% kosztów bankowości hurtowej. 62% globalnych banków oczekuje, że będą dojrzałe cyfrowo do 2020 roku, w porównaniu z zaledwie 19% w 2018 roku. Wśród 20 największych banków w Europie pod względem aktywów, średnie wystąpienie słowa "cyfrowy" w raportach rocznych wyniosło 55 razy. Liczba ogłoszeń rekrutacyjnych dotyczących ról z zakresu IT i inżynierii w bankach w całej UE w pierwszym kwartale 2018 r. była 11,4 razy wyższa niż w tym samym okresie w 2015 r. 

W całej branży finansowej pojawił się szeroki wachlarz innowacyjnych modeli biznesowych i startupów, które wzbogaciły sektor, jednocześnie poszerzając wybór dla konsumentów; od płatności po pożyczki i od zarządzania ryzykiem po całe nowe ekosystemy finansowe. Według Capgemini, w Europie ponad 2 000 startupów poświęca swoją działalność technologii finansowej, podczas gdy na całym świecie ponad 7 500 startupów dostarcza wartościowych rozwiązań dla branży. Według EY, inwestycje w fintech gwałtownie rosną, osiągając 27 miliardów euro na całym świecie w samym 2017 roku, z czego 4,6 miliarda euro w Europie, co sprawia, że jest to ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Ponad połowa tego finansowania miała miejsce w przestrzeni business-to-business.

Podczas gdy przyjęcie technologii zapewnia wiele możliwości, pojawiają się również nowe zagrożenia. Fizyczny wygląd banków może powoli ulegać zmianom. Konkretnym tego przykładem jest sposób, w jaki klienci będą przyjmowani na pokład. Goode Intelligence twierdzi, że do końca 2020 roku około 1,9 miliarda klientów banków na całym świecie będzie korzystać z biometrii i e-identyfikacji w celu uzyskania dostępu do usług finansowych. Będzie to ułatwione przez przyjęcie banków mobilnych.

Bankowość mobilna i e-identyfikacja zmieniają front usług bankowych, ale zakulisowe procesy bankowe ulegają jeszcze większym zmianom, w szczególności sposób, w jaki instytucje finansowe generują cyfrowe przepływy danych i zarządzają nimi. Dystrybucja danych i wymiana danych zmienia się radykalnie pod wpływem regulacji unijnych. Accenture podaje, że 90% ankietowanych bankowców uważa, że Open Banking zwiększy wzrost organiczny nawet o 10%. W 2017 roku liczba bankowych interfejsów API dostępnych do podłączenia przez strony trzecie osiągnęła 1500, w porównaniu z zaledwie 17 interfejsami API dziesięć lat temu. Ponadto, branża bankowa przewodzi wzrostowi w zakresie rozwiązań big data i analityki biznesowej, w których przychody przekroczą 180 mld euro do 2020 roku. Banki zatrudniają naukowców zajmujących się danymi i integrują narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI), robo-advice i chmurę obliczeniową. Takie postępy są bardzo potrzebne, biorąc pod uwagę ogromną ilość danych generowanych każdego dnia. Chmura obliczeniowa zapewnia środki, dzięki którym inne rozwiązania cyfrowe stają się skalowalne i efektywne kosztowo. Gartner przewiduje, że do 2020 roku korporacyjna polityka "no-cloud" będzie tak rzadka, jak dziś polityka "no-internet". ActiveViam w swoim badaniu stwierdziło, że budżety IT banków na projekty związane z chmurą publiczną wzrosną o 6-10% w ciągu najbliższych dwóch lat. Jednocześnie, 64% respondentów z sektora bankowego planuje migrację niektórych systemów do chmury publicznej w ciągu najbliższych dwóch lat.

Przewiduje się, że w najbliższej przyszłości wpływ będą miały bardziej zaawansowane technologie, takie jak sztuczna inteligencja i rozproszone księgi rachunkowe. Według Greenwich associates w 2017 r. branża usług finansowych wydawała około 1,5 mld euro rocznie na blockchain. IBM podaje, że 91% banków inwestuje w rozwiązania blockchain. Co więcej, banki wychodzą poza etap proof-of-concept i oczekują wprowadzenia komercyjnych produktów technologii distributed ledger - 77% dostawców usług finansowych oczekuje, że do 2020 r. zaadoptuje blockchain jako część systemu lub procesu w produkcji.

Oczekuje się, że sztuczna inteligencja również zostanie szeroko przyjęta w sektorze bankowym. Około 67% kadry kierowniczej spodziewa się, że AI spowoduje wzrost netto liczby miejsc pracy w ich banku w ciągu najbliższych trzech lat. Accenture twierdzi, że w latach 2018-2022 firmy świadczące usługi finansowe, które zainwestują w AI i współpracę człowieka z maszyną, mogą zwiększyć swoje przychody średnio o 32%. Jednocześnie Accenture szacuje, że w związku z przyjęciem nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, wzrośnie zapotrzebowanie na ludzką wiedzę specjalistyczną do ich wdrożenia, co potencjalnie może zwiększyć poziom zatrudnienia w organizacjach o 10% w latach 2018-2022. Co więcej, 77% banków planuje wykorzystać AI do automatyzacji zadań w dużym lub bardzo dużym stopniu w ciągu najbliższych trzech lat.

Bezpieczeństwo cybernetyczne pozostaje najważniejszym priorytetem

Zagrożenia cybernetyczne stanowią obecnie pojedyncze i najważniejsze ryzyko dla usług finansowych. Badania wykazały, że zwiększenie bezpieczeństwa cybernetycznego i bezpieczeństwa danych jest priorytetem numer jeden dla globalnych banków. Zwiększona liczba wzajemnych powiązań między systemami oraz nowych uczestników łańcucha wymaga dodatkowej czujności w zakresie podatności na zagrożenia. Na szczęście, bankom nie jest obca ochrona cennych aktywów. Robiły to przez długi czas. Sztuczna inteligencja i zaawansowana analityka danych będą kluczowe w zapobieganiu cyberatakom. Przestępcom stojącym za złośliwym oprogramowaniem Carbanak i Cobalt udało się ukraść ponad 1 mld euro z ponad 100 instytucji finansowych w 40 krajach. Transakcje cyfrowe w Europie zostały dotknięte o 30% większą liczbą cyberataków w pierwszych trzech miesiącach 2018 r. niż w pierwszym kwartale poprzedniego roku - wynika z danych ThreatMetrix. Oprócz zarządzania bezpieczeństwem, rozwiązań technologicznych edukacja i świadomość są kluczowe dla zapobiegania podatności systemu finansowego. BBVA wskazało, że 69% europejskich firm nie posiada podstawowej wiedzy na temat swojej ekspozycji na cyberataki, pomimo że 80% z nich doświadczyło jakiegoś rodzaju cyberincydentu w ciągu ostatniego roku.